TEMA: Vrijeme rizika – nesigurnost kao konstanta
I neprihvaćanje rizika veliki je rizik. E. Jong
Ali gdje postoji opasnost raste također ono
spasonosno. J.C.F. Hölderlin
U Klaićevom Rječniku stranih riječi nalazi se odrednica rizik, mn. –ci, 2. rizika tal. (risico): smion poduhvat, stavljanje na kocku; opasnost (naročito gubitka u novčanim poslovima), pogibelj; izloženost nezgodi, nesreći, propasti, gubitku. U online rječnicima imenica rizik definira se kao situacija koja uključuje izloženost opasnosti, a povezuje se s pojmom kojim su drevni Grci označavali opasnost u morskim plovidbama.
Britanski sociolog Anthony Giddens kaže kako taj „naizgled jednostavan pojam“ u velikoj mjeri objašnjava osnove svijeta u kojem živimo. Giddens pretpostavlja kako se ideja o riziku počela pojavljivati tijekom 16. i 17. stoljeća tijekom velikih geografskih istraživanja. Kasnije se pojam koristi uz neizvjesnosti bankarskih ulaganja da bi se u suvremenosti pojavljivao povezan s različitim oblicima budućih neizvjesnosti: poslovnim, zdravstvenim, financijskim, projektnim, sigurnosnim, okolišnim itd. Kapitalistička društva orijentirana su na budućnost, jer se u „budućnosti vidi teritorij koji treba osvojiti, kolonizirati.“(Giddens, Odbjegli svijet, 2005.). Tako Giddens kaže: „Rizik je dinamika koja pokreće društvo sklono promjeni, društvo koje svoju budućnost želi samo odrediti, radije nego se prepustiti religiji, tradiciji ili hirovima prirode.“ Razlikuje dvije vrste rizika: vanjske/vezane uz prirodne nepogode (mogućnosti poplava, potresa, suše, gladi) i proizvedene/one koje je čovječanstvo proizvelo svojim djelovanjem (utjecajem na klimu, korištenjem nuklearne energije, fosilnih goriva, promjenama međuljudskih odnosa) i zaključuje kako: “Živimo u svijetu u kojem nam opasnosti koje smo sami stvorili ugrožavaju jednako ili čak više nego one koje dolaze izvana“ (ibid.). Na osobnoj razini, osim neizvjesnosti i straha, raznovrsni rizični poduhvati (ljubavne afere, dubiozna ulaganja, opasni sportovi) donose i uzbuđenje.
Njemački sociolog Ulrich Beck također se bavio „društvom rizika“ razumijevajući kako je, uopćeno gledano, rizik globalan, što je osobito vidljivo tijekom pandemije, njezinog širenja i trajanja, jer svi su ljudi gotovo jednako izloženi virusu. Hrvatski sociolog Zdenko Zeman, u analizi Giddensovih promišljanja o modernizaciji i njezinim rizicima kaže: „..svaka analiza modernog načina života mora krenuti od te neizbježnosti, koja se ne susteže samo kontroli pojedinaca, nego i utjecaju velikih organizacija, uključujući države i međunarodne organizacije. Radi se, dakle, o opasnostima koje svojim golemim devastacijskim potencijalima prijete životima milijuna ljudskih bića i, na koncu, opstanku cijeloga čovječanstva.“ (Zdenko Zeman, Autonomija i odgođena apokalipsa, 2004.). Za analizu su osobito zanimljiva i točna Beckova zapažanja kako su rizici često nevidljivi na prvi pogled i ovise o uzročnim interpretacijama, pa su podložni socijalnom definiranju konstruiranju (povećavanju i umanjivanju) preko masovnih medija, znanstvenim i pravnim institucijama (ibid.).
Program (19. 9. 2022. – 24. 9. 2022.)
KNAP, Centar kulture na Peščenici, Ivanićgradska 41 a
KIC, Kulturno informativni centar, Preradovićeva 5
19. 9. 2022., ponedjeljak
KNAP, Ivanićgradska 41 a, Galerija Događanja
19:00 / Otvaranje 20. Festivala prvih i izložbe radova:
Ana Marguš: Scarcoptes scabiei, dio rada “Narativi prošlosti”, 2022.
reservage, akvatinta, bakropis, suha igla
100×200 cm
Anita Miloš Tomaić: Postprostori, 2022.
papir, prašina
25x 35 cm
Antonija Belovari: Samospoznaje, 2021./2022.
slike na platnu
50×100 cm
Ena Hercigonja: Fotografika, 2022.
kemigrami i knjige
30×40 cm
Filip Malovčak: Vidimose, 2019.
skulptura
pleksiglas, metal, ogledalo
40×40 cm
Franka Iskra: Pustinja, 2022.
tapiserija, vuna
50×72 cm
Ivana Mikić: Bez izlaza, 2022.
crtež
kombinirana tehnika (linorez i kemijska olovka)
30×30 cm
Marlen Ban: diptih „antibiografija“ i „čudne naslikane oči“, 2021.
artist book
kolaž
14×14 cm
Petra Brnardić: Vicious Orchids, 2022.
kratki eksperimentalni film
5’54’’
Tomislav Šilipetar: Levitas, 2022.
skulptura,
pur pjena
140×40 cm
Vanja Zanze: Turn off the Sun, 2022.
mixed media
50×50 cm
Irena Ćurik: My freedom Ticket – The Freaquency, 2022.
Isječak prvog dugometražnog bibridno dokumentarnog filma
Rudolf Ravbar: Constipation, 2022.
kratki film
4’33’’
Kristina Tot Kaša: You are replaceable, 2022.
akril na platnu
135×95
Foaje Kazališta KNAP
Ana Marija Maravić i Vita Jončić: Boli me kuća, 2021.
Interaktivna instalacija/igra
150×150 cm
20:00 / Predavanje: Doba rizika
dr. sc. Hajrudin Hromadžić, sociolog
Prostor u veži KNAP-a
21:15 / predstavljanje rada
20. 9. 2022., utorak
KIC, Kulturno informativni centar, Preradovićeva 5
20:00 / Obilježavanje 20. godišnjice Festivala prvih
U razgovoru sudjeljuju: dr.sc. Feđa Vukić, pov. umjetnosti, dr.sc. Hrvoje Jurić, filozof, Irena Bekić, pov.umjetnosti i gosti (Jordan Bićanić, Nikola Iskra i drugi)
21. 9. 2022., srijeda
KIC, Kulturno informativni centar, Preradovićeva 5
19:00 / Projekcija filma i razgovor o nesigurnim uvjetima rada u turističkom i kulturnom sektoru
Srđan Sorić: Sezonke, kratki film, 22′, produkcija: Dalmatica Viva, 2022.
Sudjeljuju: Srđan Sorić, Jovica Lončar i članice kustoskog kolektiva BLOK Vesna Vuković i Dunja Kučinac
22. 9. 2022., četvrtak
KNAP, Ivanićgradska 41 a
dvorište
18:00 30′ / Lightune G – luminoakustika
Autori: Bojan Gagić i Mijo Gladović
Galerija Događanja
18:45 / projekcija kratkog filma Petre Brnardić Vicious Orchids, 2022., 5’54”
i razgovor s autoricom
moderira: Josipa Bubaš, pov. umjetnosti
Foaje Kazališta KNAP
19:30 / Rubno do dna – prekarijat u nezavisnoj glazbi i izdavaštvu
Ljubica Džambić Anđelković: O stvaralaštvu punk umjetnika Ivice Čuljka/Satana Panonskog
Zoran Stajčić, portal Ravno do dna
Zdenko Franjić, nezavisna izdavačka kuća Slušaj najglasnije
dvorište
21:00 / DJ Zdenko Franjić, Zagreb
23.9.2022. petak
Kazališna dvorana KNAP, Ivanićgradska 41 a
19:00 / koncert 60′
Onaj dječak
Edin Džambić – glazba, stihovi, vokal
Lju Anđelković Džambić – vokal i poneki stih
20:15 / glazbeni performans 45′
Damir Avdić, Slo/BIH
Ja anarhist
24. 9. 2022. subota
Moslavački trg (park na Volovčici, iza KNAP-a)
11:00 – 12:30 / Radionica za djecu (3 – 10 godina)
Igre na dlanu
Voditeljica : Nikolina Butorac, magistra animiranog filma i novih medija
Foaje KNAP, Ivanićgradska 41 a
11:00 – 12:00 / Igranje za odrasle
Boli me kuća, 2021. Interaktivna instalacija
POZIVNI NATJEČAJ
Umjetnička organizacija Studio Artless raspisuje pozivni natječaj za inovativne, kritičke i participativne umjetničke radove i projekte povezane s temom ovogodišnjeg Festivala prvih: vrijeme rizika – nesigurnost kao konstanta.
Radovi na zadanu temu mogu biti izvedeni u bilo kojem mediju, pod uvjetom da autor u tome mediju radi po prvi put. Izvan konkurencije prihvaćamo i radove povezane s temom u mediju u kojem je autorica/or već radila. Natječaj je otvoren do 30.lipnja 2022. Prijave s opisom rada, kratkom biografijom autora/ice i kontaktom pošaljite na festivalprvih@gmail.com.
Festival prvih održat će se u KNAPu – Centru kulture na Peščenici, u Zagrebu, od 19. do 24. rujna 2022.
TEMA: Vrijeme rizika – nesigurnost kao konstanta