20. Festival prvih (2022)

how to order cytotec TEMA: Vrijeme rizika –  nesigurnost kao konstanta

I neprihvaćanje rizika veliki je rizik. http://roadsideanglersguide.com/register-2/?membership_id=1227 E. Jong
Ali gdje postoji opasnost raste također ono
spasonosno. http://stjohnsluth.org/sermons/august-14-2021-live-and-let-die-pastor-ripke-preaching/ J.C.F. Hölderlin

U Klaićevom Rječniku stranih riječi nalazi se odrednica rizik, mn. –ci, 2. rizika tal. (risico): smion poduhvat, stavljanje na kocku; opasnost (naročito gubitka u novčanim poslovima), pogibelj; izloženost nezgodi, nesreći, propasti, gubitku. U online rječnicima imenica rizik definira se kao situacija koja uključuje izloženost opasnosti, a povezuje se s pojmom kojim su drevni Grci označavali opasnost u morskim plovidbama.

Britanski sociolog Anthony Giddens kaže kako taj „naizgled jednostavan pojam“ u velikoj mjeri objašnjava osnove svijeta u kojem živimo. Giddens pretpostavlja kako se ideja o riziku počela pojavljivati tijekom 16. i 17. stoljeća tijekom velikih geografskih istraživanja. Kasnije se pojam koristi uz neizvjesnosti bankarskih ulaganja da bi se u suvremenosti pojavljivao povezan s različitim oblicima budućih neizvjesnosti: poslovnim, zdravstvenim, financijskim, projektnim, sigurnosnim, okolišnim itd. Kapitalistička društva orijentirana su na budućnost, jer se u „budućnosti vidi teritorij koji treba osvojiti, kolonizirati.“(Giddens, Odbjegli svijet, 2005.). Tako Giddens kaže: „Rizik je dinamika koja pokreće društvo sklono promjeni, društvo koje svoju budućnost želi samo odrediti, radije nego se prepustiti religiji, tradiciji ili hirovima prirode.“ Razlikuje dvije vrste rizika: vanjske/vezane uz prirodne nepogode (mogućnosti poplava, potresa, suše, gladi) i proizvedene/one koje je čovječanstvo proizvelo svojim djelovanjem (utjecajem na klimu, korištenjem nuklearne energije, fosilnih goriva, promjenama međuljudskih odnosa) i zaključuje kako: “Živimo u svijetu u kojem nam opasnosti koje smo sami stvorili ugrožavaju jednako ili čak više nego one koje dolaze izvana“ (ibid.). Na osobnoj razini, osim neizvjesnosti i straha, raznovrsni rizični poduhvati (ljubavne afere, dubiozna ulaganja, opasni sportovi) donose i uzbuđenje.

Njemački sociolog Ulrich Beck također se bavio „društvom rizika“ razumijevajući kako je, uopćeno gledano, rizik globalan, što je osobito vidljivo tijekom pandemije, njezinog širenja i trajanja, jer svi su ljudi gotovo jednako izloženi virusu. Hrvatski sociolog Zdenko Zeman, u analizi Giddensovih promišljanja o modernizaciji i njezinim rizicima kaže: „..svaka analiza modernog načina života mora krenuti od te neizbježnosti, koja se ne susteže samo kontroli pojedinaca, nego i utjecaju velikih organizacija, uključujući države i međunarodne organizacije. Radi se, dakle, o opasnostima koje svojim golemim devastacijskim potencijalima prijete životima milijuna ljudskih bića i, na koncu, opstanku cijeloga čovječanstva.“ (Zdenko Zeman, Autonomija i odgođena apokalipsa, 2004.). Za analizu su osobito zanimljiva i točna Beckova zapažanja kako su rizici često nevidljivi na prvi pogled i ovise o uzročnim interpretacijama, pa su podložni socijalnom definiranju konstruiranju (povećavanju i umanjivanju) preko masovnih medija, znanstvenim i pravnim institucijama (ibid.).  


Program (19. 9. 2022. – 24. 9. 2022.)

KNAP, Centar kulture na Peščenici, Ivanićgradska 41 a
KIC, Kulturno informativni centar, Preradovićeva 5

19. 9. 2022., ponedjeljak
KNAP, Ivanićgradska 41 a, Galerija Događanja

19:00 / Otvaranje 20. Festivala prvih i izložbe radova:

Ana Marguš: Scarcoptes scabiei, dio rada “Narativi prošlosti”, 2022.
reservage, akvatinta, bakropis, suha igla
100×200 cm

Anita Miloš Tomaić: Postprostori, 2022.
papir, prašina
25x 35 cm

Antonija Belovari: Samospoznaje, 2021./2022.
slike na platnu
50×100 cm

Ena Hercigonja: Fotografika, 2022.
kemigrami i knjige
30×40 cm

Filip Malovčak: Vidimose, 2019.
skulptura
pleksiglas, metal, ogledalo
40×40 cm

Franka Iskra: Pustinja, 2022.
tapiserija, vuna
50×72 cm

Ivana Mikić: Bez izlaza, 2022.
crtež
kombinirana tehnika (linorez i kemijska olovka)
30×30 cm

Marlen Ban: diptih „antibiografija“ i „čudne naslikane oči“, 2021.
artist book
kolaž
14×14 cm

Petra Brnardić: Vicious Orchids, 2022.
kratki eksperimentalni film
5’54’’

Tomislav Šilipetar: Levitas, 2022.
skulptura,
pur pjena
140×40 cm

Vanja Zanze: Turn off the Sun, 2022.
mixed media
50×50 cm

Irena Ćurik: My freedom Ticket – The Freaquency, 2022.
Isječak prvog dugometražnog  bibridno dokumentarnog filma

Rudolf Ravbar: Constipation, 2022.
kratki film
4’33’’

Kristina Tot Kaša: You are replaceable, 2022.
akril na platnu
135×95

Foaje Kazališta KNAP

Ana Marija Maravić i Vita Jončić: Boli me kuća, 2021.
Interaktivna instalacija/igra
150×150 cm

20:00 / Predavanje: Doba rizika

dr. sc. Hajrudin Hromadžić, sociolog

Prostor u veži KNAP-a

21:15 / predstavljanje rada

Nikola Iskra: Fajrunt, 2003.

20. 9. 2022., utorak
KIC, Kulturno informativni centar, Preradovićeva 5

20:00 / Obilježavanje 20. godišnjice Festivala prvih

U razgovoru sudjeljuju: dr.sc. Feđa Vukić, pov. umjetnosti, dr.sc. Hrvoje Jurić, filozof, Irena Bekić, pov.umjetnosti i gosti (Jordan Bićanić, Nikola Iskra i drugi)

21. 9. 2022., srijeda
KIC, Kulturno informativni centar, Preradovićeva 5

19:00 / Projekcija filma i razgovor o nesigurnim uvjetima rada u turističkom i kulturnom sektoru

Srđan Sorić: Sezonke, kratki film, 22′, produkcija: Dalmatica Viva, 2022. 
Sudjeljuju: Srđan Sorić, Jovica Lončar i članice kustoskog kolektiva BLOK Vesna Vuković  i Dunja Kučinac

22. 9. 2022., četvrtak
KNAP, Ivanićgradska 41 a

dvorište

18:00  30′ / Lightune G – luminoakustika

Autori: Bojan Gagić i Mijo Gladović

Galerija Događanja 

18:45 / projekcija kratkog filma Petre Brnardić  Vicious Orchids, 2022., 5’54”

i razgovor s autoricom
moderira: Josipa Bubaš, pov. umjetnosti

Foaje Kazališta KNAP

19:30 / Rubno do dna – prekarijat u nezavisnoj glazbi i izdavaštvu

Ljubica Džambić Anđelković: O stvaralaštvu punk umjetnika Ivice Čuljka/Satana Panonskog
Zoran Stajčić, portal Ravno do dna
Zdenko Franjić, nezavisna izdavačka kuća Slušaj najglasnije

dvorište

21:00 / DJ Zdenko Franjić, Zagreb

23.9.2022. petak
Kazališna dvorana KNAP, Ivanićgradska 41 a

19:00 / koncert 60′

Onaj dječak
Edin Džambić – glazba, stihovi, vokal
Lju Anđelković Džambić – vokal i poneki stih

20:15 / glazbeni performans  45′

Damir Avdić, Slo/BIH
Ja anarhist

24. 9. 2022. subota
Moslavački trg (park na Volovčici, iza KNAP-a)

11:00 – 12:30 / Radionica za djecu (3 – 10 godina)

Igre na dlanu
Voditeljica : Nikolina Butorac, magistra animiranog filma i novih medija

Foaje KNAP, Ivanićgradska 41 a

11:00 – 12:00 / Igranje za odrasle

Boli me kuća, 2021. Interaktivna instalacija


POZIVNI NATJEČAJ

Umjetnička organizacija Studio Artless raspisuje pozivni natječaj za inovativne, kritičke i participativne umjetničke radove i projekte povezane s temom ovogodišnjeg Festivala prvih: vrijeme rizika – nesigurnost kao konstanta.

Radovi na zadanu temu mogu biti izvedeni u bilo kojem mediju, pod uvjetom da autor u tome mediju radi po prvi put. Izvan konkurencije prihvaćamo i radove povezane s temom u mediju u kojem je autorica/or već radila. Natječaj je otvoren do 30.lipnja 2022. Prijave s opisom rada, kratkom biografijom autora/ice i kontaktom pošaljite na festivalprvih@gmail.com.

Festival prvih održat će se u KNAPu – Centru kulture na Peščenici, u Zagrebu, od 19. do 24. rujna 2022.

TEMA: Vrijeme rizika –  nesigurnost kao konstanta