1. Festival prvih (2003)

INTRO     F P prvo putovanje

U rječniku stranih riječi Bratoljuba Klaića, Nakladni zavod Matice Hrvatske, Zagreb, 1981., na stranici 262. doznajemo nešto činjenica o riječi debitant. Nejasni je klon nastao od francuske riječi debut koja označava: prvi javni nastup, početak šahovske igre, otvaranje. …

Pokretanje Festivala Prvih važno je kako bi se otvorio prostor na javnoj sceni u zatvorenoj sredini te omogućio inicijacijski trenutak onima koji dolaze i, još važnije, da bi se prisililo/privoljelo one koji su već tu da se usude napustiti profesionalno i zanatski sređene manirističke dvorce svojeg javnog istupa …

… Kako je Festival prvih prijatelj Zagreb Film Festivala, tako s njim dijeli prostor u kojem će se odvijati program – zagrebački Studentski centar, Savska 25, mitska adresa kulture Zagreba 20. stoljeća. Bio je to formativni prostor debitanata čija imena danas nalazimo u leksikonima ili se o njima ispredaju urbani mitovi. Na tragu tih iskustava, Festival prvih otvara svoju prvu godinu temom reklamokracija …

Željko Zorica – direktor Festivala Prvih

RADOVI:

Klub SC

best pharmacy to buy clomid WHITE JUMBO, ambijentalna simulacija

AUTOR: ŽELJKO BADURINA

Ovaj rad je nastao kao reakcija na svakodnevnu izloženost moru jumbo plakata kojima je preplavljen grad, ulice, trgovi, autoceste, većina javnih prostora i površina. Reklamne poruke sa jumbo plakata navaljuju na prolaznike, ulaze u vidno polje i nameću svoju poruku i sadržaj htjeli mi to ili ne. Običan prolaznik nema izbora. Kako bi to izgledalo kada bi barem na neko vrijeme bio izbrisan sadržaj svih reklamnih površina ili kada bi se svi jumbo plakati prefarbali u bijelo?

Roden 1966. godine u Zagrebu; 1996.god. diplomirao na graličkom odjelu ALU u Zagrebu, u klasi prof. Miroslava Šuteja. Član je HDLU-a i HZSU-a. Izlagao na brojnim samostalnim i  grupnim izložbama, a 2003. godine dobio je nagradu Gradskog ureda za kulturu na 3. hrvatskom trijenalu grafike.

http://thebeginningfarmer.com/142/vinegarquestions/ MAXON UNIVERSAL, „brand“ koji sponzorira izložbu

AUTOR: LUKA BARBIĆ, Split

Pohađao Glazbenu akademiju, smjer klarinet te Accademiu di belle arti u Veneciji. Trenutačno studira na Umjetničkoj akademiji u Splitu, smjer – slikarstvo. Izlagao na raznim skupnim izložbama, sudjelovao u realizaciji predstava, održao brojne koncerte i umjetničke performanse u Hrvatskoj i inozemstvu, a kao član grupe TBF izdao dva studijska albuma: “Ping- Pong: umjetnost zdravog dira”, 1997. i “Uskladimo Toplomjere”, 2000.

IZVOR SNOVA*, zbirka poezije

AUTORICE: DORA BILIĆ, TINA MÜLLER

“Izvor snova” – zbirka poezije (110mmxI60mm)

20-ak pjesama nastalih kao kolaž različitih slogana izvučenih iz konteksta samih reklama, gdje je svaka pjesma popraćena fotografijom (novinski oglasi, jumbo plakati … Selekcijom slogana i njihovom kombinacijom pokušavamo naglasiti banalan poetski jezik reklama kojim smo svakodnevno okruženi i na njega već poprilično imuni. (*Jamnica-slogan za minerainu vodu, 2003.)

Dora Bilić rodena 19.06.1978. u Zadru. 2003. završila studij dizajna pri Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu (smjer produkt dizajn). Živi i radi u Zagrebu. Izlagala na 26. Salonu mladih u Zagrebu, 37. Zagrebačkom salonu gdje je, kao i Tina Muller, dobila nagradu za projekt “Zadar snova” te u galeriji ULUPUH gdje je dobila 2. nagradu za vizualni identitet 9. Zgraf-a.

Tina Müller, rodena je 02.06.1978. u Zagrebu. 2003. završila studij dizajna pri Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu (smjer produkt dizajn). Živi i radi u Zagrebu.

UNITED COLOURS OF BUŽEK, elektroničko slikarstvo

AUTOR: ZDENKO BUŽEK

Ideja za rad United colors of Bužek nastala je u danima kada sam još želio biti poznati umjetnik. Vraćao sam se sa jedne grafičke kolonije u Makedoniji i u brdima pokraj ceste vidio nekoliko natpisa TITO koji su tu još stajali iz vremena komunizma. Pomislio sam kako bi ispisivanje vlastitog imena stvorilo od mene poznatog umjetnika. Tako je zamjenom imena nastao moj prvi projekt TITO – BUŽEK, kojeg sam izradio u betoniranom kamenu dimenzija l00x 300 cm u dvorištu svog tadašnjeg ateliera. Tek u novije vrijeme počeo sam na kompjutoru izrađivati zamjene imena s poznatim firmama kao što je Nokia. Za ovu priliku izradio sam linije i zamolio Miodraga Pažina – Cobru da ih montira na pokretnu traku kako bih dobio kompoziciju koja se nakon nekog vremena ponavlja. Zatim sam zamolio Branka Beslaća da komponira glazbu koja ima sličnu strukturu.

Zdenko Bužek rođen je 7.3.1957. u Helsinkiju, Finska. Godine 1984. diplomirao grafiku na ALU u Zagrebu. Od 1983. izlaže samostalno i grupno, u zemlji i inozemstvu, član multimedijalne grupe “Udarna grupa Poskok” iz bivše Jugoslavije i skopske grupe umjetnika i umjetnica “Krug”. Prozne tekstove objavljuje od 1981. Pripada hrvatskoj rninimalističkoj prozi osamdesetih. Objavio devet knjiga.

FAJRUNT, promocija CD-a

AUTOR: NIKOLA ISKRA

Nikoli Iskri ne pakirati! Nikola Iskra pakira sam! /umjetnikova krilatica/

umjetnikova krilatica

Fajrunt je ime prvog nosača zvuka koji Nikola Iskra objavljuje u vlastitoj nakladi. Fajrunt je ime koje se oslanja na iskustva Dade i berlinskih genijalnih idiota: Die Tödliche Doris i Einstürzende Neubauten. Fajrunt ulazi u povijest kao prvoklasan primjer zamjene značenja sa sadržajem omota.

Nikola Iskra rođen je 1957. godine u Kikindi. Studirao pravo i defektologiju u Zagrebu. Multimedijalni umjetnik i jedan od osnivača i stalnih aktivnih članova multimedijalne grupe “Udarna Grupa Poskok” od 1981. godine. Autor najkompleksnije predstave Udarne Grupe Poskok “Konan II (Integralna verzija)”. Prozni pisac i pripovjedač. Pripada hrvatskoj minimalističkoj prozi osamdesetih. Nikola Iskra je jedini hrvatski pripovjedač koji svoje priče pripovijeda uživo, za razliku od svih ostalih, koji ih zapisuju. Živi i radi u selu Pribanjci. Bavi se proizvodnjom zdrave hrane i seoskim turizmom.

DIJETNI PROIZVOD, video spot

AUTOR: MARIO KOVAČ

Rođen je 25.10.1975. u Zagrebu. Diplomirao je 2002. godine na odsjeku Kazališne režije na Akademiji dramske umjetnosti. Pokretač je i osnivač nekoliko alternativnih i studentskih kazališnih grupa i festivala. Od 2000. godine radi kao profesionalni kazališni redatelj i do sada je ostvario deset predstava. Svira, pijeva i DJ-a.

MARIO KOVAČ, Zagreb

Video rad “Dijetni proizvod” predstavit će pučanstvu novi dijetni proizvod, heroin. Ta ozloglašena droga ima i svojstvo koje se dosta često zapostavlja prilikom razgovora o istoj. Naime, svi registrirani korisnici heroina imaju prilično vitke linije pa je namjera ovog propagandnog rada predstaviti i taj, često zanemarivani, aspekt heroina. Naime, ideal ženske ljepote posljednjih nekoliko desetljeća je izrazito vitko tijelo i programi svih televizijskih kuća su naprosto zatrpani novim, “sve boljim” sredstvima za mršavljenje. Prisjetimo se samo “Stomak eliminatora”, “Slima”, raznih čajeva i prašaka i sl.

Scenarij i režiju potpisuje Mario Kovač, dok će snimatelj i montažer biti Damir Kantoci.

za mršavljenje. Prisjetimo se samo “Stomak eliminatora”, “Slima”, raznih čajeva i prašaka i sl.

Scenarij i režiju potpisuje Mario Kovač, dok će snimatelj i montažer biti Damir Kantoci.

The video work “Diet Product” will present to the audience a new diet program, heroin. This infaus drug has a characteristic that is olten neglected. All registered heroin users are pretty much siim, so it is the aim of this pomotional video to present that olten neglected aspect of heroin. In the last few decades the ideal of feminine beauty is an extremely thin body and all TV channels are swarming with newer, better weight loss products, such as different workout machines, tea preparations, powders .. Written and directed by Mario Kovač, cam era and editing by Damir Kantoci.

BANNERI, rad na webu

AUTORICA: LINA KOVAČEVIĆ, Zagreb

Interaktivna web instalacija bavi se najčešćom formom reklame na internetu, tzv. bannerom. Projekt “hyperFIT ban ner” omogućava ad hoc intervenciju u inače strogo strukturirani prostor e-businessa na način da daje dostupnost kreiranja sadržaja krajnjem korisniku. Instalacija se sastoji od postavljanja interaktivnog bannera na neki od najfrekfrentnijih domaćih portala. Banner reklamira sajt na kojem je sam banner moguće izmijeniti. Klikom na isti, korisnik se nalazi na sajtu koji omogućava izmjenu bannera upisivanjem teksta, layouta te postavljanjem proizvoljnog linka na koji bannerov hyperlink vodi. Nakon toga, banner se objavljuje s izmjenama i ostaje aktivan do nove promjene koju unosi prvi sljedeći “surfer’. Na taj način je krajnjem korisniku, tj. “slučajnom surferu” omogućeno da retroaktivno izmjenjuje sam banner s kojeg ga je hyperlink doveo te da uspostavi novi hyperlink na koji isti vodi. Prostor koji je zakupljen na određenom portalu postaje potpuno nekontroliran i zavisan od “slučajnih oglašivača’, a sadržaj bannera kao i hyperlink, postaju dinamični i nepredvidljivi u svojoj dostupnosti “bilo kome’.

Lina Kovačević rođena je 1979.g u Zagrebu. Trenutno apsolvent studija dizajna pri Arhitekturi. Djeluje kao freelance-dizajner, fotograf i video•umjetnik, samostalno i kao član nekoliko kolektiva. “hyperFIT ban ner” jest njen prvi web uradak.

TATA KUPI MI SVE, live koncet

AUTOR: IVAN MARUŠIĆ KLlF, Zagreb

U skladu s propozicijama ovog festivala, kao pjevač ću debitirati s prigodnim glazbenim kolopletom “Tata kupi mi sve”. Kopanjem po, što svojoj, što kolektivnoj memoriji, iskopao sam dvadesetak reklamnih songova iz TV reklama koje su obilježile moju mladost. Tako ćemo se zajedno prisjetiti hitova poput “Super, Super s grožđicama, lješnjakom i rižom!” , “I-Ja I-Ja I-Ja-Je Ja-je Ja-je I-Ja- Je!” ili “Čuvajmo dobru naviku staru, pijmo Naru, pijmo Naru!”. U izvedbi će mi svesrdno pomagati moji dragi prijatelji, glazbeno-instrumentalni sastav “Prvi pljesak” iz Zagreba.

Ivan Marušić Klif rođen je 1969. godine u Zagrebu. U dosadašnjoj umjetničkoj karijeri, izražavao se u poprilično širokom spektru kreativnih djelatnosti. Jedna od umjetničkih kategorija u kojoj se nije javno iskušao je pjevanje.

TITO PORFIROGENET, zaštićeni brand

EMIL MATEŠIĆ, Zagreb

U toku studija povijesti umjetnosti i komparativne književnosti u

Zagrebu, pobjeđuje na 2. Natjecanju koreografa na 8.Tjednu suvremenog plesa. To ga odvodi u Pariz gdje kao stipendist Ministarstva kulture diplomira na “Ecole de Mime Corporei Dramatique”. Po povratku u Hrvatsku nastavlja s koreografskim i redateljskim radom. Predstavama “Tama” i “Rock’n’RolI” gostuje širom Europe te dobiva nagrade i priznanja. Sudjeluje u nizu projekata koji koriste razne oblike scenskih i vizualnih umjetnosti. U oglašavanju dobitnik je “Zlatnog zvona” u kategoriji vanjskog oglasa i nagrade “Eventum” na podrucju event marketinga.

EMIL MATEŠIĆ, Zagreb

Purpurna neonska slova koja uokviruju natpis TITO i pripadajuće u simbole, koji se nalaze na vrhu labinskog šohta (rudarsko viti o) žele pokazati kako je njegova pojava u međuvremenu postala primjer balkanskog campa. Jedinstven i veći od života, poput antičkog vladara odmetnutog od Boga, Tito (i natpis koji ga predstavlja) nužno treba zaštitu od kopiranja i namjenskih preinaka. Zato je sastavni dio ovoga rada deponiranje purpurnog natpisa TITO i pripadajućih mu simbola s vrha šohta, u “Hrvatskoj autorskoj agenciji” pod brojem 01/4-2712 na dan 18.092003

Emil Matešić u toku studija povijesti umjetnosti i komparativne književnosti u Zagrebu, pobjeđuje na 2. Natjecanju koreografa na 8.Tjednu suvremenog plesa. To ga odvodi u Pariz gdje kao stipendist Ministarstva kulture diplomira na “Ecole de Mime Corporel Dramatique”. Po povratku u Hrvatsku nastavlja s koreografskim i redateljskim radom. Predstavama “Tama” i “Rock’n’RolI” gostuje širom Europe te dobiva nagrade i priznanja. Sudjeluje u nizu projekata koji koriste razne oblike scenskih i vizualnih umjetnosti. U oglašavanju dobitnik je “Zlatnog zvona” u kategoriji vanjskog oglasa i nagrade “Eventum” na podrucju event marketinga.

PLODNA VODA, print

AUTORI: STJEPAN PERKOVIĆ, JELENA ČARIJA

Jamnica uz Janicu! (Jamnica with Janica) Gordan Kožulj više nije zedan! (Gordan Kožulj is no longer thirsty) Jana – Izvor snova! (Jana – the source of dreams) Cetina, jedina prava! (Cetina – the only real thing)

“Plodna Voda”je reakcija na poznate osobe koje reklamiraju vodu, na agresivne marketinške kampanje koje pokrivaju sve od televizije i jumbo plakata preko ogromnih frizidera u samoposluživanjima do PR tekstova koji peru naš mozak. Perrier mineralna voda imala je najagresivniju marketinšku kampanju prilikom svog izbacivanja na svjetsko tržište kad je proglašena šampanjcem među mineralnim vodama i napravila jednu vrst presedana u oglašavanju. The Coca-Cola Company užurbano otkupljuje proizvođače voda širom svijeta kako bi zgrabila što veći dio tog kolača.

Jelena Čarija rođena je 17.04.1980. u Splitu, studentica produkcije, prošlogodišnja pobjednica SC-ovog natječaja za objavu prve knjige s romanom  ‘Klonirana’ .Stjepan Perković rođen je 04.12.1979. u Zadru, završio srednju Turističku školu, također u Zadru. Trenutano radi kao grafički urednik “Sportskog tjednika”.

SVAKI UMJETNIK MOŽE BITI RADNIK, parareklama

IVICA ŠIMIĆ, Zagreb

Rad je jednostavna inverzija u kojoj se promjenom redoslijeda riječi u paroli ironizira značenje vremena u kojoj je parola nastala i otvara prostor za nove interpretacije obzirom na medij u kojem se parola koristi.

Ivica Šimić rođen 24.5.1959. u Brčkom (BiH), diplomirao 1984. godine na ALU u Zagrebu, izlagao samostalno i grupno, u zemlji i inozemstvu. Bavi se pedagoškim radom.

JUMBO ART

Desetak mladih, vrlo talentiranih hrvatskih dizajnera analiziralo je reklamokraciju, sintetiziralo njenu bit i na kraju, zahvaljujući Festivalu, komuniciralo svoje stavove. Njihova pozicija je vrlo zanimljiva. Oni nisu samodostatni umjetnici. Oni su dizajneri. Oblikovatelji komunikacije koji, ne uvijek, imaju utjecaja na sadržaj same poruke. Upravo su oni kadeti škole za vitezove novog (?) reklamnog poretka. Njihovo multidisciplinarno formalno obrazovanje daje im širinu potrebnu za efikasno upravljanje komunikacijom, ali ih ne upućuje na činjenicu da će većina od njih svoj dnevni kruh zarađivati u industriji dubioznog poštenja. Tu je i vrijednost ovog pokušaja da se deset budućih zvijezda hrvatskog dizajna navede da razmisle o vremenu i poretku u kojem žive i o svojoj budućoj poziciji. Kakva je sudbina svakog tko promišlja sustav, govori činjenica da će se njihove poruke umnožiti u samo jednom (istinabog, jumbo) primjerku, dok reklamokracija svoje poruke umonžava u tisućama. Njihove su analize, spojene sa njihovom kreativnošću i talentom, dale vrijedne ideje koje će, što je najveći paradoks, biti odlična preporuka za dobro plaćene poslove u reklamokracijskom društvu.

Davor Bruketa

DAMIR BRALlĆ, Rijeka

Rođen u Rijeci, 1978. Osnovna škola i PM Gimnazija u Rijeci. Upisao Studij dizajna/grafički dizajn pri AF 1998. Sudjelovao na projektima oblikovanja vizualnih

Sudjeluju:

DAMIR BRALlĆ, Rijeka

Born in Rijeka, Croatia, 1978. Elernentary school and natural sciences and mathematics gymnasiurn in Rijeka. Design/graphic design studies at the Faculty of Architecture since 1998. Took part in projects of visual communications shaping in culture, economy and serv- ices as an associate and as a freelancer.

ALEKSANDAR KOVAČ, Zagreb

Rođen u Vukovaru, 1977. Osnovna škola u Vukovaru, Gimnazija u Zagrebu. Upisao Studij Dizajna/grafički dizajn pri AF 1995. Sudjelovao na projektima grafičkog/produkt dizajna i arhitekture kao suradnik ili samostalno.

IVANA ČUKELJ, Zagreb

Rođena 28.06.1980. u Zaboku. Završila srednju Grafičku školu u Zagrebu, a trenutno studira dizajn pri Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu. S grupom autora Čukelj/Morožin!Volfland na natječaju – “Grafički standardi vizualnog identiteta HŽ-a” – dobila treću nagradu.

RAFAELA DRAŽIĆ, Split

Studentica je 4. god Dizajna vizualnih komunikacija na Umjetničkoj akademiji u Splitu. Autorica je doplatne poštanske marke Republike Hrvatske (1999). Dobila je nagradu za plakat na natječaju u organizaciji Europskog doma Zagreb 2001. Na međunarodnom festivalu kreativnih komunikacija “Magdalena” 2003. u Sloveniji osvojila je nagradu publike u kategoriji plakata.

BRANIMIR KOLAREK, Split

Rođen 1979., student je 2. godine Dizajna vizualnih komunikacija na Umjetničkoj akademiji Sveučilišta u Splitu. 1999. godine dobio je nagrade za dizajn sučelja, interaktivni CD rom i kratki film na Santa Barbara City College-u.

DAMIR MAZINJANIN, Zagreb

Rođen u Puli, 1982. godine. živi u Zagrebu gdje i studira na Arhitektonskom fakultetu – Studij dizajna.

PETAR MUDNIĆ-CERINEO, Zagreb

Rođen u Zagrebu, 1981. godine. Trenutno studira na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu – Studij dizajna. Osvojio nagradu na međunarodnom studentskom natječaju “Zanussi Elektrolux Design Contest” za rad “Košš za smeće”. Na festivalu “Magdalena 5” u Mariboru, Slovenija dobija nagradu “Silver bra” za najbolji “spoof-add” u toj kategoriji.

ANA – MARIJA POLJANEC, Zagreb

Rođena 1983. godine u Zagrebu. Nakon mature u Klasičnoj gimnaziji 2001. godine upisuje studij dizajna na Arhitektonskom fakultetu.

BRANIMIR SABLJIĆ, Zagreb

Rođen u Zagrebu, 1979. Uglavnom se ne sjeća ničega do 4.godine kada je prvi put vozio auto. Prvi put kada je osjetio naglasak na stručno djelovanje bilo je bolno iskustvo. Radio je na konceptualnom uništavanju dnevnog boravka i njegovih rekvizita u jednom potezu. Nakon uspješne instalacije došao je bolni dio na red. U tom nezaboravnom trenutku,shvatio je da je isti kao i bilo tko drugi.

LANA VITAS, Split

Rođena je u Splitu 1981. godine. Nakon završene srednje Umjetničke škole, (odjel grafički dizajn), upisuje Umjetničku akademiju (Split), odsjek-Dizajn vizualnih komunikacija. Za vrijeme srednjoškolskog obrazovanja honorarno radi u studiju za grafičku pripremu i dizajn “Aster”. Na Akademiji se specijalizira u području grafičkog dizajna. Prva profesionalna iskustva stječe na drugoj godini studija, suradnjom sa Prirodoslovnim Muzejem u Splitu.

REKLAMA – NOVA RELIGIJA?

Multimedijaino događanje u sklopu kojega će biti prikazane anti-reklame (subvertising projekti) kanadske aktivističke culture jamming-grupe Adbusters i zafrkantske reklame njemačkog filmskog redatelja Tobiasa Meineckea. Francuski književnik Frederic Beigbeder održat će predavanje u kojemu će govoriti o svojem iskustvu u reklamnom biznisu i značenju reklama u suvremenom svijetu. Scenografiju će činiti satirični plakati dada-reklamne grupe Beroš&Roško- Victory (Enginneered Brain Jeans).

Moderator programa je Zoran Roško.

Frederic Beigbeder, francuski književnik, svjetski je slavan po svojemu, i u nas prevedenome romanu 129,90 kn. Bio je dugogodišnji zaposlenik reklamnih agencija, a onda je zbog romana 129,90 kn, koji satirično opisuje svijet reklamnog biznisa, dobio otkaz u agenciji Young & Rubicam France. Sada sebe vidi kao slobodnog čovjeka. Uskoro izlazi hrvatski prijevod njegova novog romana Windows on the World.

Zoran Roško je urednik emisije Alternet na Trećem programu Hrvatskog radija i urednik u časopisima Libra Libera i Zarez. Autor je teorijske knjige Paranoidnije od ljubavi, zabavnije od zla – reklame postojanja i halucinogene istine.