K9 Compassion +



Nastao u maniri fotografskog performansa Zlatko Kopljar je K9 Compassion započeo 2003. godine u New Yorku za vrijeme dvomjesečna rezidencijalnog programa na poziv Franklin Furnace Archive. Tada je realizirao rad kojeg je pod istoimenim naslovom u mediju fotografije i videa pokazao na biennalu u Sao Paolu 2004. godine.

K9 Compassion čine fotografije koje prikazuju umjetnika kako kleči u stavu nijeme i pasivne adoracije, pognute glave i ruku opuštenih niz tijelo. Kopljar je za tu priliku odjeven u svoj standardni performerski komplet: bijelu košulju i crno odijelo. Činu performansa ovaj kostim daje dignitet te njega samog ujedno vizualno čini univerzalnijim medijem identifikacije. No, ta mu odjeća pridaje i auru «hodočasnika s periferije», zastupnika onih koji nisu u centru i koji ne dijele istu sudbinu ljudi s njegovih fotografija. Ima nešto profetsko, ali i «prijeteće», u tom koncentriranom liku koji potpuno nesvjestan i odvojen od stvarnosti koja ga okružuje, kao prikaza kleči na bijelom rupčiću.

Godine 2005. Kopljar odlučuje performans nastaviti i taj rad postaje work in progress te ga naziva K9 Comapssion +. Ovoga puta fotografski performans Kopljar izvodi ispred pet najutjecajnijih nacionalnih parlamenata svijeta. Krenuvši sa zapada na istok u razdoblju od mjesec dana Kopljar je performans izveo ispred Capitola u Washingtonu, Houses of Parliament u Londonu, Europskog Parlamenta u Bruxellesu, Dume u Moskvi i Kineskim Parlamentom u Pekingu.

Ovakvim odabirom mjesta izvedbe performasa tema se bitno označuje i strateški otvara prema pitanjima prvenstveno političke i ekonomske ideologije: vojna intervencija i rat u Iraku te odnosi USA, Velike Britanije i Europske unije, odnosi Rusije i Ukrajine, te akutno čečensko pitanje, prijetnje Kine neovisnosti Tajvana ili pak Tibeta. Premda će umjetnikova pozicija i nadalje biti temeljena na projekciji osobnog stava – duboko u sebe potisnutog gnjeva - strategija mu je, kao i do sada, atakirati na temeljne etičke osjećaje ljudi: slobodu, jednakost, pravednost.

Tematski K9 Compassion + snažna je kritika hegemoniji i neravnopravnoj prevlasti, kao jednom od trenutno najizraženijih svjetskih otvorenih pitanja. Iako motiviran trenutnim globalnim okolnostima u kojima ozbiljno izostaje suosjećanje kao jedno od temeljnih oblika humanog ponašanja, K9 Compassion + dubinski rastvara današnje društvene stvarnosti pozivajući se pri tome na etička načela i utopijsko vjerovanje u mogući drugačiji svijet. Nije slučajno da je rad s ovom tematikom Kopljar započeo upravo u USA kao paradigmi dominantnih državnih i političkih zajednica koje određuju najbitnije trendove globalne politike u svim dominirajućim elementima. U fotografskom performansu K9 Comassion iz 2003. realiziranom u New Yorku, pojmu kulturne i financijske metropole zapadnog svijeta, Kopljar je problematizirao svoj osobni odnos stvarnog tijela u prostoru metropole i onaj simbolički, odnos centra i provincije. Odabrao je poznata mjesta i poznatu arhitekturu od Wall Streeta do Googenheim Muzeja ili Brooklinskog mosta, lokalitete čija je slika upravo zbog višeslojne simboličke dimenzije poznata u svim krajevima svijeta i preko koje se reflektira stvarna moć i snaga tog grada odnosno USA. No, teroristički napadi 11. rujna 2000. radikalno su pokazali svu dimenziju ranjivosti slika takvih moćnih konstrukata za kakve su smatrani New York ili pak SAD. Kopljar izvođenju performansa pristupa s pozicije promatrača, onog koji dolazi iz geopolitičke provincije, ali i sa osobnim iskustvom ljudske ranjivosti koju je ne tako davno iskusio u brutalnoj manifestaciji sile, agresivnosti i bešćutnosti rata u bivšoj Jugoslaviji. Fotografije koje izlaže kao svjedočanstvo događaja izvrstan su posrednik i prijenosnik metaforičkog Kopljarovog diskursa. Kopljarov je iskaz naoko hladan i alijeniran od stvarnosti. No ipak, radi se o snažnom, do eksplozije komprimiranom, emotivnom naboju koji isijava iz mirnog, nepokretnog tijela umjetnika.

Realizaciju projekta K9 Compassion + produkcijski je podržao je Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu. Nakon izložbe djelo koje čini pet fotografija velikog formata biti će uvršteno u kolekciju MSU-a. Performanse je fotografirao američki umjetnik Christian Nguyen.

Kustos izložbe: Tihomir Milovac

Zlatko Kopljar (1962.) je diplomirao slikarstvo 1991. u klasi profesora C. Zottia na Accademia di Belle Arti u Veneciji, Italija. Izlagao na brojnim samostalnim i skupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu ( 26. Bijenale u Sao Paolu, MSU Zagreb, MMSU Rijeka, Kitchen New York, Manes Praha, Gliptoteka HAZU,…..) Živi i radi u Zagrebu.

http://www.kopljar.net

Zatvori prozor